zaterdag 28 november 2015

Afvallen Door Te Fietsen

Afvallen met fietsen - Doe jij dat al? En waarom niet?Wanneer hoorde jij voor het laatst:” Arie, ik ben even een uurtje weg. Ik ga afvallen met de fiets“. Precies. Niet. En dat is vreemd. Zeker in ons eigen fietsland Nederland.Na lopen is fietsen het eerste dat we in Nederland leren. Je zou dan toch verwachten dat afvallen met fietsen onze eerste keuze is?Maar waarom niet? W

aarom kiezen jij en anderen niet voor afvallen met fietsen? Om daar antwoord op te krijgen moet je eerst iets voor mij doen: “Kijk eens goed in de spiegel. Bekijk onderstaand lijstje. En beloof jezelf eerlijk en oprecht feedback te geven”.“Is stoppen met bewegen een reden voor je overgewicht?Is die fiets te confronterend voor je?Wordt je herinnert aan wat je niet meer kunt? Of denk je dat je het niet meer kan?Is je rammelbak geen echte sportfiets?Bang om nagestaard te worden. Jij en je buik.

Dat is toch geen gezicht!Nee eerst 5 kilo eraf en dan ga ik fietsen. Echt! Ik beloof het je..”En jij kunt vast nóg wel een tig aantal excuses bedenken. En dat begrijp ik allemaal. Sterker: Deze gedachten heb ik zelf allemaal gehad. EN OVERWONNEN. En jij kan dat ook. Lees verder hoe ik dit aangepakt heb. Zodat jij ook kunt afvallen met fietsen of sporten.Waarom afvallen met fietsen eerst niet lukte.Toen ik met diëten begon staarde ik me blind op 1 ding. Overgewicht!

Ik maakte me niet druk om mijn conditie. BMI was voor mij gewoon een getal. En dat moest positief worden. BMI is gekoppeld aan gewicht, dus wat ging ik doen? Juist. Als een gek afvallen. De eerste keer snel. En nog sneller terug waar ik vandaan kwam. De tweede keer iets serieuzer. ( Daarom lees je nu dit blog!) en hield het langer vol.Want ik had daadwerkelijk een plan. Ik startte met het mentale dieetplan. Ging bloggen (committent). En dat ging best ok.

Niet echt mijn ding, maar het heeft me wel meer bewust gemaakt van ik en mijn lijf. En vooral wat ik erin stopte. Weten is natuurlijk 1 ding. Anders gaan eten is twee.Ik mistte iets. Maar wat? POSITIEVE GEDACHTEN. Die kwamen gewoonweg niet in me op. Ik was natuurlijk niet zo happy vanwege mijn overgewicht. De beperkingen enzo. Maar dat dieet duwde me ook nog eens in een slachtoffer rol. Excuses zoeken werd ik goed in. Acht dat ene koekje.

Ik ben toch al 5 kilo afgevallen. En voor ik het wist. BOEM! Terug naar de gevangenis. U gaat niet langs start…. Verslagen door een gebrek aan daadkracht en positiviteit.En ik mistte PASSIE. Passie brengt je ver. Heel ver. En die passie werd mijn wake up call. Gewicht is een bijwerking. En ik moest inmiddels toegeven dat gebrek aan beweging de echte boosdoener was. En door te weinig beweging ben ik in zak en as komen te zitten. Minder motivatie enzovoort. Maar hoe zou ik dat dit keer op gaan lossen?Fietsen was mijn lust en leven. Mijn passieIk deed in mijn jeugd aan wielrennen.

Met veel inzet. Fietsen was echt mijn lust en mijn leven. En ik was er goed in. Tijdgenoot van Erik dekker en Danny Nelissen. Erik heb ik zelfs nog eens verslagen.Een fitness centrum is niks voor mij. Dus ik besloot om mijn fiets maar weer te gaan gebruiken. En ja het werd de rammelbak. Dezelfde rammelbak die ik zo lang als fout excuus gebruikt had.
Na een paar weken kreeg ik er weer lol in. Ik heb toen een doelstelling gezet. 1000 euro bij elkaar sparen en dan: Een echte racefiets kopen. In totaal kostte me dit een half jaar. Ik zou liegen als ik beweer dat ik tot die tijd elke dag op mijn barrel reed.

Nee. Maar wel vaker. Of lekker een stukkie lopen.Maar, ik had nu eindelijk die lekkere wortel voor mijn neus. Een Canondale Caad 8. Perfecte beginners fiets.Eenmaal de Canondale aangeschaft, was ik als een kind zo blij. De BMI nummertjes zei ik vaarwel. Langzaam ben ik begonnen. De eerste 2 maand fietste ik 2 x per week 35 minuten.

afvallen met fietsen


Dat heb ik langzaam opgebouwd en inmiddels zijn we 1 jaar verder. Ik fiets nu 50 – 75 km per week. En ik heb een nieuwe doelstelling gezet: In 2014 wil ik een Franse Alp beklimmen.Hartslagzones in plaats van BMIIn het eerste half jaar liet ik me verleiden.
De focus ging op snelheid liggen. Maar snelheid is een momentopname. En ik wilde juist continuïteit. Na wat speurwerk wist ik wat me te doen stond. Ik ben me gaan focussen op hartslagzones.
Een erg prettige manier om je training op te zetten. En vol te houden.Ik heb geen idee wat mijn huidige BMI is.
Maar vraag gerust eens naar mijn hartslagzones! (Hier kom ik in een later artikel op terug, inclusief mijn tips en tools)En val je nu wel of niet af met fietsenJA! Je valt zeker af door te fietsen. Eerlijk is eerlijk. Je bouwt zeker spiermassa op. En het netto gewichtsverlies zal daardoor lager liggen dan met een crashdieet.

Maar daar ging het mij al niet meer om. En jij zou dat ook minder moeten doen. Let gewoon wat meer op je zelf. Pak eens de trap  ipv. de lift. En zeker met intensief bewegen moet je op je voeding letten.Uitputting ligt altijd op de loer. Koolhydraten en eiwitten zijn belangrijk voor je. Daarom eet en drink ik zo gezond mogelijk. Natuurlijke suikers. Volkoren producten. En variatie in (kleinere porties) vlees en vis. Sommigen noemen dit een mediterraan dieet. Ik noem het gezond verstand. Ben je meer into oer diëten enzo. Lees dan meer over de Paleo dieet revolutie.Succes. En ga eens lekker fietsen.4

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen